Biznesowa wartość prostoty

Wczoraj nauczyłem się czegoś nowego. W trakcie sprintu 80 odkryliśmy wadę w procesie rejestracji UsabilityTools. Okazało się, że nie wszyscy nowi użytkownicy są w stanie zalogować się do systemu tuż po rejestracji. Przyczyną błędu była wada aplikacji. W rezultacie, część użytkowników odpadła na wczesnym etapie lejka konwersji i (co jest bardzo prawdopodobne) nigdy nie powróciła.

flow1

Proces rejestracji

Od dłuższego czasu nosimy się z zamiarem optymalizacji tego procesu. Pamiętając o tym, zagadnąłem jednego z programistów.

– Tomek, a gdybyśmy od samego początku mieli o jeden krok mniej w procesie, ten błąd nigdy by nie wystąpił?
– Nie wystąpiłby 
– Aha…

flow2

Proces rejestracji po zmianie

Upraszczając flow wcześniej nie tylko odciążylibyśmy użytkownika, zmniejszylibyśmy również koszty utrzymania naszego systemu (maintenance).

Upraszczać aplikacje/strony możemy na wiele sposobów:

  • zminimalizować liczbę kroków
  • zminimalizować czas potrzebny do realizacji celu
  • zminimalizować liczbę funkcjonalności
  • zminimalizować liczbę elementów na ekranie

Jako researcher zawsze postrzegałem taką optymalizację jako kwestię związaną z użytecznością interfejsu. Im prostsze GUI, tym lepiej dla użytkownika. Jako manager produktu doceniam przede wszystkim wartość biznesową takiego podejścia. W wyniku błędu mogliśmy stracić potencjalnych klientów, a jego naprawa zajęła cenny czas zespołu.

To prawda co mówią – wszystko trzeba robić tak prosto, jak to tylko jest możliwe.

2 uwagi do wpisu “Biznesowa wartość prostoty

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s