Skala Użyteczności Systemu (ang. System Usability Scale, SUS) to sprawdzony i szybki sposób oceny użyteczności interfejsów użytkownika poprzez ankietę.
Narzędzie powstało w 1986 roku, oryginalnie w języku angielskim. Od tego czasu stało się swego rodzaju „industry standard”, co potwierdza ponad 600 publikacji naukowych.
Skala składa się 10 pytań i 5 odpowiedzi opartych o skalę Likerta.:
- I think that I would like to use this system frequently.
- I found the system unnecessarily complex.
- I thought the system was easy to use.
- I think that I would need the support of a technical person to be able to use this system.
- I found the various functions in this system were well integrated.
- I thought there was too much inconsistency in this system.
- I would imagine that most people would learn to use this system very quickly.
- I found the system very cumbersome to use.
- I felt very confident using the system.
- I needed to learn a lot of things before I could get going with this system.
Ostatnio coraz częściej natykam się na pytania dotyczące tłumaczenia SUS na język polski. Ponieważ sam potrzebowałem kiedyś pomocy przy takim zadaniu, zebrałem różne tłumaczenia w jedno miejsce i udostępniłem na Google Docs:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNJgBYgxrg6U6hsoc3jdg0FWrsBGHGSIecBp7MbKCvY/edit?usp=sharing
Jeżeli chcesz podzielić się swoim tłumaczeniem, wyślij do mnie maila, dorzucę do listy.
Więcej na temat interpretacji wyników SUS pod tym linkiem.